چهارمین کارگاه آموزشی ارزیابی کیفیت ویژه دانشگاه‌های پیام نور و فرهنگیان در استان بوشهر برگزار شد

۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۱ کد : ۵۳۰۵۷ آرشیو اخبار استان بوشهر
تعداد بازدید:۲۸۵

به همت مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف و با همکاری هیات استانی و میزبانی دانشگاه پیام نور‌، چهارمین کارگاه آموزشی ارزیابی کیفیت ویژه دانشگاه‌های پیام نور و فرهنگیان استان بوشهر در تاریخ 6 و 7 دی ماه 1398 در دانشگاه پیام نور برگزار گردید.

روز اول:

 88 شرکت کننده شامل: اعضای کارگروه‌های تخصصی‌، روسا‌، معاونین، مدیران، دبیران، اعضای هیات علمی وکارشناسان هیات‌های استانی نظارت‌، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه‌های پیام نور و فرهنگیان استان بوشهر در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور بوشهر حضور بهم رسانده و از سخنرانی مدرسان در موضوعات زیر استفاده نمودند:

  1. آقای دکتر مصلح رئیس محترم دانشگاه خلیج فارس و رئیس هیات نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت استان، ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در خصوص نقش هر یک از زیر نظام های آموزش عالی در پیشبرد کیفیت در آموزش عالی سخنانی را مطرح نمودند. دکتر مصلح افزود: برای سنجش کیفیت دانشگاه سنجش خروجی‌ها نشانه خوبی برای پایش عملکردها نیستند زیرا جایی می‌توان از روش‌های مبتنی بر خروجی استفاده کنیم که با خروجی‌های سنجش پذیر عینی مواجه باشیم در صورتی که در خیلی از لایه‌ها نمی‌توان خروجی‌ها را اندازه گرفت. بنابراین وقتی خروجی‌های یک مجموعه قابل اندازه‌گیری عینی نیستند، عمدتاً تمرکز ما باید بررسی ورودی‌ها باشد. ورودی‌های یعنی اینکه منابع انسانی باید چه کیفیتی داشته باشد؟ آیا توانسته‌ایم دانشجویان با کیفیتی جذب کنیم؟. دانشگاه‌های ما شدیدترین آسیب ها را از ورودی‌های خود خورده‌اند؛ زیرا به‌صورت حرفه‌ای ورودی جذب نکرده‌ایم از دانشجو تا رشته تا استاد تا کارمند، این موضوع سبب کاهش کیفیت خروجی‌های ما شده است. مهمترین گلوگاه نظام آموزشی ورودی‌های آن است و اگر این مورد رسیدگی نشود خروجی با کیفیت از این مجموعه نمی‌توان انتظار داشت. رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: نظام ارزیابی سیستم های مختلف باید متناسب با ماموریت آن‌ها باشد این‌که ماموریت هر دانشگاه چیست که در حال حاضر نیاز به باز تعریف آن‌ها داریم دانشگاهی می‌خواهد کارآفرین باشد در صورتی که با مدل این دانشگاه صدق نمی‌کند. وی در خصوص دانشگاه پیام نور گفت دانشگاه پیام نور دانشگاهی دانشجو محور است که اگر کارکردهای آکادمیک را توسعه دهد می‌تواند موفق باشد. مدل اصلی دانشگاه‌های پیشرفته، شبیه مدل دانشگاه پیام نور بر اساس دانشجو محوری است، ولی باید فضای بسیار خوب و جذاب برای پژوهش دانشجویان فراهم سازیم. وی یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه که وظیفه سنگین تربیت معلمانی را برعهده دارد باید کارکردهای آکادمیک خود را برای ماموریت یک معلم، توسعه دهد. رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: خلاقیت، نوآوری و آشنایی با فناوری‌ها کلیدی ترین وجه نیروی انسانی امروز و آینده است زیرا معلمان باید نسلی را تربیت کنند که دارای ویژگی‌های یاد شده باشند و لازمه این موضوع این است که  خود معلم در یک فضای آکادمیک، پژوهش محور و فناورانه رشد کرده باشد.
  2. آقای دکتر بَحرانی رئیس محترم دانشگاه پیام نور ضمن خوش آمد گوئی به کلیه شرکت کننده‌گان‌، تاریخچه‌ای از تاسیس و فعالیت‌های انجام شده در دانشگاه پیام نور واحد بوشهر را مطرح نمودند‌.
  3. آقای دکتر ضماهنی مدیرکل دفتر نظارت، ارزیابی دانشگاه پیام نور، این حوزه را بازوی مشورتی مدیران عالی و ارشد آموزش عالی معرفی و با اشاره به بحث تضمین کیفیت که در سال‌های اخیر به بحث نظارت‌، ارزیابی اضافه گردیده اشاراتی نمودند. این مقام مسئول با تحلیل راهبردی ارتقاء کیفیت در دانشگاه پیام نور، مسیر آینده این دانشگاه را روشن توصیف نموده و ابراز امیدواری کرد: با تلاش همگانی و همت همه مدیران و کارکنان این دانشگاه، همچنین حمایت مستمر دستگاه‌ها و نهادهای بالادستی، آینده ای روشن رقم خواهد خورد. مدیرکل دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه پیام نور گفت: گفتمان سازی بهبود مستمر کیفیت خدمات آموزشی، پژوهشی، اداری، مالی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه ها ضرورتی قطعی و الزام آور است. وی خاطر نشان کرد: دانشگاه پیام نور طی سال‌های اخیر تلاش کرده با نگاهی نظام‌مند، علمی و جامع، موانع بهبود مستمر کیفیت خدمات را شناسایی و اولویت بندی نماید. عضو کارگروه تخصصی دانشگاه پیام نور طی سخنانی، عبور از موانع و رفع محدودیت‌های ساختاری و زیرساختی را لازمه تحقق آرمان تضمین کیفیت که مد نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری است، دانست. این مسئول با تحلیل وضعیت کنونی و راهبردهای پیش روی دانشگاه پیام نور، افق آینده را امیدوار کننده ارزیابی کرد و افزود: با تلاش مضاعف و هدفمند اعضای خانواده بزرگ پیام نور اعم از مدیران، کارکنان و اعضای هیئت علمی و اتخاذ رویکرد مثبت و حمایتی دستگاه های بالادستی، ان شاءالله آتیه‌ای درخشان برای این دانشگاه رقم خواهد خورد.
  4. آقای دکتر خورشیدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر، در خصوص مسائل و مشکلاتی که در استان وجود دارد، اظهار نمودند همچون گذشته با  موسسات آموزش عالی در استان در تعامل هستند و در زمینه‌های که لازم باشد همکاری لازم صورت می‌پذیرد .
  5. آقای ابراهیمی مدیر کل دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در خصوص ماموریت گرا بودن این دانشگاه و با توجه به اینکه 100 سال از قدمت این دانشگاه می‌گذرد مباحث مهمی اظهار نمودند و در ادامه ایشان همکاری هر چه بیشتر وزارت عتف را در خصوص این دانشگاه مطرح نمود،
  6. خانم دکتر مهوش لطفی، دبیر کارگروه تخصصی دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم گفتمان ارزیابی کیفیت در دانشگاه فرهنگیان را مطرح نموده و اقدامات عملی گفتمان ارزیابی کیفیت در دانشگاه فرهنگیان را به‌صورت ذیل ارائه نمودند: برای سنجش و اندازه‌گیری کیفیت هر مرکز/ پردیس می‌توان از شاخص‌های ارزیابی کیفیت که مبتنی بر الف: تحقق اهداف (طبق اساسنامه، ماموریت و برنامه راهبردی)، ب: الگوهای ارزشیابی مبتنی بر نظر مشارکت کنندگان و متخصصان (بر اساس ملاک‌های درونی و بیرونی و نظر سنجی از مدیران، رؤسا و اعضای هیات علمی مراکز/ پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان که در کارگاه‌های آموزشی ارزیابی کیفیت در استان‌‌های اصفهان، فارس، تهران بوشهر و از اعضای کارگروه تخصصی دانشگاه فرهنگیان در وزارت عتف و پرسشنامه الکترونیکی دریافتی از اعضای هیات علمی و مدرسین دانشگاه فرهنگیان در موضوع ارزیابی کیفیت بدست آمده است)، استفاده نمود.
  7. آقای دکتر ورهرام، دبیر کارگروه تخصصی دانشگاه پیام نور در وزارت علوم در چهارمین کارگاه آموزش ارزیابی کیفیت، از ارزیابی کیفیت در دانشگاه پیام نور سخن گفت و افزود: تعیین میزان کیفیت در هر زیر نظام عبارت است: از فرآیند تعیین، تهیه و گردآوری اطلاعات با هدف قضاوت در باره میزان عملکرد عوامل موجود در زیر نظام که برای تصمیم گیری در جهت بهبود فرآیند یادگیری و یاددهی انجام می‌شود. ارزیابی قبل از هر هدفی، پیگیری میزان دستیابی به وظایف زیر نظام را مورد توجه قرار می‌دهد. نکته حائز اهمیت در ارزیابی کیفیت در زیر نظام دانشگاه پیام نور، توجه به فرآیند یاد‌گیری و یاددهی، تحقیق، دانش پژوهی، اداره امور واحد‌ها و مراکز دانشگاه و ارائه خدمات مورد نیاز جامعه از منظر میزان کارآیی، اثر بخشی، بهره‌وری و نهایتاً کیفیت زیر نظام است که در ابعاد متفاوت شامل درونداد، برونداد و پیامد قابل بررسی و مطالعه‌ی دقیق قرار می‌گیرد.. بدینسان بهبود کیفیت و پاسخ گویی دانشگاه پیام نور در فرآیند ارزیابی بیرونی تسهیل یافته و اقدام جهت بهبودی تا رسیدن به وضعیت مطلوب طبق خط کش اندازه گیری (شاخص) محقق می‌گردد.

کارگاه مزبور با نشست هم‌اندیشی و برگزاری سیزدهمین جلسه کارگروه‌های تخصصی دانشگاه پیام نور، فرهنگیان در دو سالن جداگانه ویژه اعضای کارگروه تخصصی‌، روسا‌، معاونین‌، مدیران‌، اعضای هیات علمی وکارشناسان نظارت‌، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه‌های مذکور در دو جلسه صبح و عصر ادامه یافت و در هر یک از نشست‌های هم‌اندیشی و جلسات کارگروهای تخصصی، شرکت کنندگان ضمن هم اندیشی، به انجام فعالیت گروهی پرداخته و مشکلات زیر نظام های مربوطه را شناسایی نمودند که توسط مسئولین زیر نظام مربوطه مورد بررسی و پاسخ قرار گرفت. همچنین در جلسه کارگروه‌های تخصصی، شاخص‌های ارزیابی هریک از زیر نظام‌های مرتبط مورد نظر سنجی (طبق روش دلفی) قرار گرفت و در پایان، هریک از اعضاء نظرات و پیشنهادات خود را به صورت مکتوب ارائه و جلسات کارگروهای تخصصی در ساعت ۱5:۰۰ پایان یافت.

در روز دوم:

کارگاه «آموزش فرایند عملی ارزیابی بیرونی با تیم همگنان» جهت آموزش عملی اعضاء کارگروه‌های تخصصی استان بوشهر و زیر نظام های مذکور شامل بازدید از یک مرکز دانشگاه پیام نور گناوه  و یک پردیس دانشگاه فرهنگیان با حضور اعضای کارگروه تخصصی انجام پذیرفت.

طبق مصوبه کارگروه‌های تخصصی، پنجمین کارگاه آموزشی انجام ارزیابی کیفیت در اسفند ماه ۱۳۹8 در استان هرمزگان برگزار خواهد شد.


( ۳ )